ADHD is geen aandachtsprobleem!

 FOCUS

Kunnen focussen, een goede focusgerichtheid voor taken is van belang om een taak succesvol met de juiste aandacht te volbrengen. En juist aandacht en concentratie is iets waar mensen met ADHD moeite mee hebben.

Dan is er toch wel sprake van een aandachtsprobleem?!

 

Aaandachtsprobleem

Jij zult ze ook wel kennen? kinderen die alles zien, alles feilloos na kunnen vertellen, verzonken kunnen raken in een game op de pc of in een creatie van lego.

Hoezo vinden we dan dat er sprake is van een aandachtsprobleem?

 

Teveel aan aandacht

Als je het de mensen met ADHD zelf vraagt zullen ze ook niet vertellen dat ze een tekort aan aandacht hebben. Nee juist het tegendeel… mensen met ADHD hebben een TEVEEL aan aandacht. Hun aandacht wordt echter verdeeld besteed.

Informatie komt ongefilterd binnen

Het ontbreekt hen aan het afgrenzen en structureren van hun aandacht. Alles wat ze zien, horen, voelen, ruiken, al deze informatieve prikkels zijn even belangrijk. ADHD is dus beter uit te leggen als een onvermogen om externe prikkels te reguleren.
Een voorbeeld: Een docent schrijft in de klas een taaloefening op het bord. De leerling met ADHD registreert de handeling van de docent maar merkt ook het tikken met de pen op van de leerling naast hem, het kuchen van de leerling achter in de klas als ook de kerkklok die 2 keer slaat. Daarnaast ziet hij een leerling die gekke bekken trekt.

 

Prikkels filteren en prioriteiten stellen

Het lukt de leerling met ADHD onvoldoende om informatie juist te filteren. Minder interessante prikkels (informatie) komen namelijk net zo hard binnen, met dezelfde prioriteit. Hierdoor wordt de leerling afgeleid en kan niet met zijn volledige aandacht bij de taaloefening op het bord zijn.

 

Wellicht herken je het zelf ook, tijdens het autorijden als je praat met de persoon naast je, je merkt dan op dat je ineens al bijna thuis bent, je probeert je aandacht dan te verdelen, maar dat is nooit optimaal, ergens laat je dan steken vallen.

Een vol hoofd

Bij iemand met ADHD is er dus sprake van heel veel aandacht: Alles komt echter met dezelfde intensiteit in het brein binnen. Niet voor niets wordt er snel ervaren dat het hoofd vol zit! Het kind moet bewust beslissen waar de aandacht op gericht moet zijn en dat kan erg vermoeiend zijn.
Wat doe jij om je kind of leerling te helpen bij het prioriteren van de binnenkomende informatie?

Hoe help jij het kind weer op weg?
Deel gerust je ervaringen.