ADHD en emoties

ADHD en het omgaan met emoties

Als je kind ADHD heeft, dan ken je waarschijnlijk wel de meest belangrijke symptomen zoals de moeite met zich te concentreren, het impulsieve gedrag en in sommige gevallen, hyperactiviteit. Maar veel kinderen met ADHD delen een ander symptoom dat vaak niet wordt genoemd. Ze hebben namelijk moeite met het beheer van hun emoties.

Er zijn officiële criteria die psychologen gebruiken om ADHD te diagnosticeren. Echter het moeite met hanteren en reguleren van emoties is niet een van hen. Maar deskundigen die kinderen met ADHD begeleiden en/of behandelen melden wel vaak dat emoties een grote rol spelen in het dagelijkse leven van een kind met ADHD.

Kinderen met ADHD verschillen niet in hun emoties van anderen. Ze voelen zich gekwetst, ervaren ook woede, verdriet en teleurstelling net als iedereen dat doet.

Wat er anders is bij veel kinderen met ADHD is dat deze gevoelens vaker en intenser zijn. Ook zie je vaak dat een kind snel kan omslaan van beetje irritatie in meteen heel boos. De gevoelens lijken bij hen ook langer te duren.

Hoe ziet het ‘moeite met emoties reguleren’ eruit?

Het moeite hebben met het beheersen van de emoties kan zich op verschillende manieren uiten. Sommige kinderen zullen misschien niet in staat zijn om de remmen op hun gevoelens te zetten wanneer ze boos of gestrest zijn over iets. Je zou letterlijk kunnen zeggen dat de rem ontbreekt. Andere kinderen kunnen bij verveling maar moeilijk iets ondernemen.

Kinderen met ADHD zijn/hebben meer dan hun leeftijdsgenoten:

Snel gefrustreerd door kleine ergernissen
Vlug en langer ongerust zelfs over kleine dingen
Moeite om zich te kalmeren wanneer ze boos zijn
Reageren heftiger op milde kritiek
Iets wat ze willen, moet meteen gebeuren

Een casus

Je hoort je 11-jarige schreeuwen tegen haar jongere broer. Ze rent naar je toe en schreeuwt intussen over wat hij heeft gedaan. Het blijkt dat hij een aantal opmerkingen over haar haren had gemaakt. Ze wil dat je hem hiervoor straft. Ze wordt boos als je niet meteen reageert. Vervolgens klaagt ze de hele nach over hoe oneerlijk dat is.

Nog een casus

Je 15-jarige heeft heel veel huiswerk. Maar hij ziet het niet zitten om te starten. In plaats daarvan brengt hij ’s middags zijn tijd door met sms-en met vrienden. Je hebt al geprobeerd met het benoemen van de gevolgen om hem te motiveren om zijn werk te doen. Hij zegt alleen dat het saai is en doet alsof het hem niet kan schelen. Niets helpt hem om te stoppen met wat hij doet en om aan de slag te gaan met zijn huiswerk.

Waarom kinderen met ADHD worstelen met emoties

Hoe mensen zich voelen en hoe ze omgaan met emoties begint in de kinderschoenen. Sommige baby’s zijn gewoon van nature sneller uit hun doen, schrikken bijvoorbeeld vlugger. Terwijl andere baby’s over het algemeen rustiger zijn.

Sommige baby’s zijn snel geïrriteerd. Ze huilen snel en zijn langzaam te kalmeren. Andere baby’s zijn niet snel boos en laten zich makkelijk kalmeren.

De fundamentele temperamenten hebben mensen al bij de geboorte.
Net als ieder ander kind, zijn kinderen met ADHD niet allemaal gelijk in hun temperament. Sommige zijn meer timide en achteruitleunend. Anderen zijn meer reactief, naar buiten gericht en agressief.

Maar vaak hebben ze niet dezelfde mogelijkheden om hun emoties als andere kinderen van hun leeftijd te beheersen. Het vermogen om te reageren op hun eigen emoties met behulp van hun verstandelijke vermogens is voor hen lastiger.

Kinderen met ADHD hebben meestal moeite met het werkgehe.ugen (samen met andere uitvoerende functies). En dat maakt het erg moeilijk voor hen om het grotere plaatje in het achterhoofd te houden. Ze hebben de neiging vast te zitten in wat ze op dat moment voelen.

De meeste kinderen die geen ADHD hebben leren tijdens de opvoeding hoe ze hun emoties kunnen beheersen. Wanneer ze boosheid en pijn voelen opkomen leren ze om te zeggen tegen zichzelf: “Rustig, dit hoeft niet zo’n groot probleem zijn.” Ook bij teleurstelling leren ze tegen zichzelf vertellen, “OK, dit gaat niet werken. Ik ga opnieuw proberen om een ​​betere manier te vinden om het probleem op te lossen. ”

Bij kinderen met ADHD ontwikkelen die processen (en vele andere aspecten van de uitvoerende functies) zicht trager. Het duurt langer eer ze de mogelijkheid hebben om zichzelf te kalmeren en naar zichzelf te kijken.
Daardoor kunnen zij:

Overweldigd worden bij ontmoediging, frustratie of woede
Te bang om aan taken te beginnen
Geven te snel op met wat ze aan het doen zijn
Terughoudend in het beginnen aan iets wat ze zouden moeten doen
Vermijd interactie met anderen
Met andere woorden, hun directe emotie van het moment neemt hen in beslag.

Hoe kan je als ouder helpen?

Wanneer je kind worstelt met zijn gevoelens, kan het lijken alsof er geen manier is om door te dringen tot hem. Het lijkt dan moeilijk om zijn gedrag te stoppen. Maar er zijn dingen die je kunt doen om hem te helpen de controle over zichzelf te krijgen en zijn emoties te reguleren.

Begin met het erkennen hoe hij zich lijkt te voelen. “Ik kan zien hoe teleurgesteld je bent” Maak geen ruzie over de vraag of hij zich zo zou moeten voelen. Dat escaleert meestal alleen maar het probleem.

Zodra hij rustig is, bied je aan om hem te helpen erachter te komen wat een betere manier is om om te gaan met die emoties. Je zou kunnen zeggen:

“Ik weet dat je boos bent en je graag had willen winnen.”
‘Ik weet dat je goed je best hebt gedaan. En je nu echt teleurgesteld bent over de tweede plaats in plaats van de eerste. Maar je kunt trots zijn op wat je hebt gepresteerd”.

Heeft je kind vaak moeite met het reguleren van zijn of haar emoties, overweeg dan om contact op te nemen met een psycholoog of ADHD coach om samen met je kind hieraan te werken.

Lees hier tips om zelf kalm te blijven en nog meer tips om je kind te kalmeren.