Hulpmiddelen voor tieners met ADHD

Pubers (met ADHD) zijn soms als het ware volgroeid met hun mobiel.

Op zich dan ook een handig middel wat je puber wellicht in positieve zin als hulpmiddel kan inzetten.

In dit artikel zoomen we dan ook in op het gebruik van electronica als hulpmiddel.

Voordelen van electronische hulpmiddelen

  • Aantekeningen / afspraken / agenda zijn vaak op meer apparaten te raadplegen middels synchronisatie
  • Aantekeningen op electronisch hulpmiddel gaan minder snel verloren
  • Aantekeningen en afspraken staan bij elkaar op 1 systeem
  • Schermtijd kan gelimiteerd worden

 

Nadelen van electronische hulpmiddelen

  • Er is afleiding aanwezig, spellen, internet, apps, sociale media
  • Kan kwijtraken
  • Is in aanschaf duur

 

Heeft je puber een smartphone? Leer je puber dat je er meer mee kan dan alleen je sociale contacten onderhouden. Leer je puber dat je er handige apps op kunt zetten, agendafunctie gebruiken en reminders kunt instellen.

 

Waar kies ik voor?

Kijk naar waar je kind het beste mee overweg kan.

Houd rekening met de systemen die op school worden gebruikt, wordt windows en google gebruikt, zorg dan dat je kind een mobiel of tablet of pc heeft met hetzelfde systeem.

Zorg voor een systeem dat de data kan bewaren in een cloud en op elk systeem toegankelijk gemaakt kan worden.

 

Maakt school gebruik van online lessen of online agenda?

Ga na bij school wat er online voor je puber beschikbaar is? Is huiswerk te raadplegen online? Kan je puber lessen online volgen en aantekeningen online maken. Zo blijft alles op 1 systeem en raken losse blaadjes niet kwijt.

 

Wat heeft je kind echt nodig als apps?

Kalender

  • Gebruik google kalender
  • Gebruik kalender van apple
  • Of een andere app

Let wel op dat je iets kiest wat niet alleen op de smartphone te zien is maar ook synchroniseert naar de pc en/of tablet

Taakbeheer

Het is belangrijk dat je puber taken kan inplannen en een systeem heeft wat je puner herinnert aan de taken die nog gedaan moeten worden. Hier een aantal op een rijtje. De meeste systemen hebben een optie om taken te laten herhalen, om een herinnering in het scherm te laten verschijnen of een auditieve reminder door middel van een belletje.  Je kunt vaak gebruik maken van kleuren of lijsten en bij google keep kun je afbeeldingen toevoegen. Ik gebruik zelf Taskary en ben daar erg tevreden over. Je kunt ook lijsten aanmaken waar je taken onder kunt laten vallen. Je kunt de deadline erin zetten en moment waarop je aan de taak herinnert wil worden. Taken kun je afvinken. Taken die niet klaar zijn blijven rood staan en kun je evt opnieuw inplannen.

Van Google keep en remember the milk weet ik dat je taken ook kunt delen met andere personen.

  • Google Keep
  • Taskary
  • Remember the milk

Google Apps

Er zijn extensions verkrijgbaar in de chrome webstore die je in je toolbar kunt toevoegen. Denk hierbij aan

  • Strict workflow (die helpt je sites blokken die je alleen maar kunnen afleiden tijdens huiswerk maken, dus je kunt dan voor een bepaalde periode toegang tot bepaalde sites ontzeggen)
  • Stay focused, ook een app die helpt om de tijd die je doorbrengt op zinloze websites te verminderen
  • Google docs voice typing: bij google docs kun je gebruik maken van voicetyping. Door het vertellen van je verhaal voor een boekbeschrijving of opstel kun je door het in te spreken al sneller je verslag maken. Hierdoor ook minder last van spelling en grammatica fouten. Het wordt automatisch opgeslagen en je kunt de teksten makkelijk naar andere programma’s knippen en plakken.
  • Aantekeningen tools: evernote en one-note zijn de meest bekende. Wellicht wordt een van de programma’s op school gebruikt dan is het handig dit ook thuis te gebruiken. Ook hier geldt dat alles online opgeslagen wordt en beschikbaar is op meerdere apparaten. Je kunt per vak een notebook aanmaken en daaronder pagina’s toevoegen, maar ook links invoegen of filmpjes of gespreksfragmenten.

 

Graag sta ik ook stil bij aanpassingen in de klas die je kind kunnen helpen gefocust te blijven. De grootste uitdaging is immers om tijdens het stilzitten gefocust te kunnen blijven.

  • Statafels
  • Stoelen met rubber banden om de poten, zodat ze heerlijk met benen kunnen bewegen
  • Zitbal

Het bewegen helpt de alertheid te reguleren met als effect een betere focus.

Ken jij nog een handig hulpmiddel? Laat het ons weten.

Geef een reactie